Geen leuke titel mogelijk - Reisverslag uit Perugia, Italië van Jan Meijer - WaarBenJij.nu Geen leuke titel mogelijk - Reisverslag uit Perugia, Italië van Jan Meijer - WaarBenJij.nu

Geen leuke titel mogelijk

Door: Jan Meijer

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 December 2010 | Italië, Perugia

Vandaag is het giovedi. De vorige blog is van zaterdag (sabato) dus begin ik met zondag (domenica):

Zondag heb ik in mijn 'dagboekje'/'logboek' staan als "Regendag". Het regende namelijk de hele zondag, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (letterlijk, misschien zelfs langer). Ik heb een paar pogingen gedaan om een frisse neus te halen maar dat leidde vooral tot een natte en koude neus en drie keer een nieuw (droog) paar sokken aandoen.
Het is hier altijd bewolkt, vaak regent het. Gisteren (woensdag) ’s ochtends mist, staat een mooie foto van bij de foto’s. Wel warm: woensdag 14 graden (plus ja!) en vandaag 12. De bergen in de verte zijn al wel besneeuwd.

Zondag ben ik ook naar de kerk geweest. Het was een gekke kerkmis: 20 minuten en basta!

Mijn huisgenoten zijn trouwens arabische/moslim Israeliërs. Ze sliepen zondags de hele dag, muisstil. Om 23:00 wil ik gaan slapen, staan ze op, gaan ze koken, doen ze arabische muziek aan en praten, roepen, zingen etc... (Aargh!) Zo is het bijna elke avond. Het is een vreemd stelletje mensen. Niet per sé onaardig, maar wel apart...

De lessen Italiaans gaan eigenlijk best wel goed. Vooral grammatica, dat interesseert me het meest. Daarmee begrijp ik de taal pas echt goed. Ik heb wel de indruk dat (sommigen van) de anderen in mijn klas er meer moeite mee hebben dan ik. Alleen, conversatie/praten in het echt is nog wel lastig. Want daar heb je niet zo veel aan alleen grammatica…

Elke dag is avondeten weer een avontuur. Ik begon met tortellini vorige week. Zondag spag. Met spinazie (lekker!), maandag pasta met gezeefde tomaten (geen groot succes), dinsdag pizza (werd eens tijd), woensdag risotto met gebakken courgette (heel lekker!). De risotto heb ik gemaakt van gewone rijst, dus het is geen echte risotto. Het was wel héél romig en zacht! Probeer het zelf eens :-P

Vier kopjes water koken. Als kookt één kopje rijst in water. Klontje boter er bij. Als weer kookt vuur heel laag, laten pruttelen. Veel roeren. Als water bijna is verdampt parmz. kaas (poeder) toevoegen, en bouillionblokje naar smaak. Als het goed is is het romig en smeuïg en zo! :P (Zie foto!) Vanavond ga ik uit eten met de mensen v.d. taalschool.

Arrivederci!

PS: De bedelaars hier zijn echt ongeloofelijk irritant!! Ze maken me echt pissig. Heb zijn ook allemaal zigeuners, en dan dertig jaar ofzo die naar mij (mij, soort van kind!) komen om geld te vragen. Waarom (?!??!!) zou ik meer geld hebben dat zij?! Aarghrr!! >:-O

PPS: De locatie is vanaf nu de precieze locatie van mijn kamer!

  • 02 December 2010 - 14:47

    Douwe Meijer:

    In tegenstelling tot mijn vorige bericht vriest het nu al een paar dagen dat het kraakt. De temperaturen die jij noemt, doen bijna tropisch aan! En die Italiaanse keuken... mmmm... schept wel verplichtingen he! Als je terug bent verwachten we dat je daar ook iets van geleerd hebt :-)

  • 02 December 2010 - 15:03

    Abke Meijer:

    Hoi Jan,
    Onze sneeuw hier klinkt leuker dan jullie regen. 'Is wel kouder maar ook droger.
    Wij zouden deze week naar Thollon gaan maar met zoveel wintervreugde op je eigen stoep hebben we het vertrek nog even uitgesteld!
    Hier in huis loopt ook een irritante bedelaar rond: Inu. vanmorgen roofde zij het gebakken ei van mijn bord.
    Nou ja, ik moet afvallen, dat scheelt weer wat vettigheid.
    Een gezellige avond met z'n allen en ik ga maar eens een bordje pasta klaarmaken vanavond.
    Groetjes van opa (zit naast me).
    Arrienzovoorts.
    Abke

  • 02 December 2010 - 18:21

    Abke:

    Vanavond aten we pasta , roerbak, rundergehakt, paddestoeltjes en....parmigiano Reggiano.
    Geinspireerd door jou en gekookt door Boto. Heerlijk. Goeie tip.

  • 03 December 2010 - 13:47

    Abke:

    In Trouw stond een stukje over de 95 jaar oude Mario Monicelli. Hij sprong afgelopen maandag vanaf de 5e verdieping van het ziekenhuis, waar hij werd behandeld voor prostaatkanker.
    Uit het laatste interview was meer dan duidelijk dat hij geen hoop meer koesterde in het leven:"La speranza e una trappola, e infame".
    Monicelli was een beroemd filmregisseur.
    Waarom ik je dit schrijf? In de Italiaanse katholieke kerk zowel als daar in de politiek is opnieuw een hevig debat losgebarsten over trouw, liefde, barmhartigheid enerzijds en eenzaamheid, liefdeloosheid en wreedheid anderzijds ten aanzien van euthanasie.
    Nu je weet waar Monicelli voor staat en wat hij ten einde raad zichzelf heeft aangedaan, is het misschien interessant een debat te volgen.
    Groetjes,
    Abke

  • 06 December 2010 - 22:11

    Egbert:

    Hi Jan,

    Het echte studentenleven-eten. Italiaans: snel, calorieën en best lekker. Sterkte met je nachtvrienden die je lekker wakker houden. Gewoon overdag muziek draaien :-).

    Wij hebben sinterklaas gevierd en de drie bambinos vonden het weer prachtig Lars is inmiddels van zijn geloof af en vindt het vooral verwarrend. Sinterklaas was echt nep want er stond geen kruis op het boek, maar toch ook wel echt want hij had wel cadeaus mee???!!!

    Wat je oude vader (44 al weer) schrijft geldt overigens ook voor Lelystad: Even een avondje je kookkunsten delen met ons. Wij leren graag (kijkend).

    Vandaag was Flevoland(!) ongeveer onbereikbaar. A6 afgesloten en ook de weg tussen Harderwijk en Lelystad. Overal ongeveer 0.5cm ijzel. Inmiddels weer grotendeels ontdooit ... en weer opgevroren + mist. Geniet nog even van relatieve warmte...

    Tot later.

    ps: Oh ja ben jij "janmeijer17" op Skype?

  • 06 December 2010 - 22:21

    Egbert:

    Ik moest even zoeken maar ik had even andere indruk toen ik je voorliefde voor Baci Perugina "onderzocht". Op Facebook alleen maar "blote dames die reclame maken voor heel weinig kleding". Later zag ik dat het om snoep ging... Ook lekker.

    Ciao Caramella

    Ik bedoel Ciao Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Dit is mijn reisblog voor tijdens m'n tussenjaar. Op dit moment gaat de blog over mijn reis in Perugia, Italië.

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 5784

Voorgaande reizen:

21 November 2010 - 18 December 2010

Taalreis Perugia

Landen bezocht: